Jak se stát realitním makléřem?

Začínáte v realitách nebo o změně kariéry teprve uvažujete? Pak vás určitě napadá spousta otázek. Kolik si realitní makléř vydělá? Musí realitní makléř složit nějaké zkoušky? Na všechno odpovíme v tomto článku.

Se zájemci o profesi realitního makléře se setkávám již od roku 2004. Za tu dobu jsem udělal stovky schůzek a pohovorů s lidmi, které reality zajímají a přemýšlejí nad tím se jim věnovat profesionálně. Jelikož otázky se velmi často opakují a nejasnosti jsou stále u stejných věcí, jsem dnes schopen dát dohromady tento text, který věřím, že 95 % dotazů zodpoví.

Jaké jsou zákonné povinnosti pro to stát se makléřem?

Od března 2020 je účinný Zákon o realitním zprostředkování. (ZoRZ), který do našeho oboru přinesl pár novinek. Tou největší je změna živnosti realitního makléře na živnost vázanou. Jaké jsou tedy podmínky pro získání živnostenského oprávnění? První podmínkou je bezúhonnost, zájemce tedy nesmí tedy být pachatelem úmyslného trestného činu nebo nedbalostního trestního činu souvisejícího s realitním zprostředkováním. Zákon zároveň definuje požadavky na odbornou způsobilost makléřů, kdy je třeba splnit jeden z těchto bodů:

  • vysokoškolské vzdělání v magisterském studijním programu v oblasti vzdělávání Právo, Ekonomické obory se zaměřením na ekonomii, finance nebo marketing a obchod nebo v oblasti vzdělávání Stavebnictví se zaměřením na stavitelství nebo přípravu a realizaci staveb, nebo obdobné vysokoškolské vzdělání, které bylo získáno studiem na vysoké škole nezařazeným do oblasti vzdělávání,
  •  vysokoškolské vzdělání v bakalářském programu, 1 rok praxe a absolvování mezinárodně uznávaného kurzu dle § 60a zákona 111/1998 Sb. se zaměřením na nemovitosti organizovaného na státem akreditovaném ústavu,
  • vysokoškolské, vyšší odborné nebo střední vzdělání s maturitní zkouškou a 3 roky praxe v oboru, nebo
  • profesní kvalifikace pro činnost realitního zprostředkovatele podle zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání – jinými slovy složení zkoušky u autorizované osoby.

Pokud tedy začínáte v oboru a nemáte příslušné vysokoškolské vzdělání, je třeba zvládnout zkoušku odborné způsobilosti. Výhodou pro makléře RE/MAX je, že naše RX Akademie je Ministerstvem pro místní rozvoj autorizovanou osobou a makléři tedy státní zkoušky dělají přímo v návaznosti na vstupní makléřské školení.

Jaké předpoklady by měl mít zájemce o práci makléře?

Nejdůležitější ze všeho je pevné přesvědčení a rozhodnutí, že toto je skutečně obor podnikání, jemuž se chci věnovat. Jako v každém podnikání totiž i zde jsou začátky relativně těžké a je třeba být odhlodaný tyto začátky zvládnout. Já například s každým zájemcem o vstup do našeho oboru na začátku strávím mnoho hodin vysvětlováním, ukazováním a povídáním, abych co nejlépe přiblížil, co jej čeká.

Už ani nespočítám, kolikrát mi zájemce o práci makléře řekl, že se chce věnovat této činnosti, protože má rád nemovitosti. Což o to, to se určitě může hodit. Důležitější je ale něco jiného: musíte mít rádi lidi. Musí vás bavit potkávat stále nové a nové lidi, musíte se o ně upřímně zajímat a těšit se z toho, že jim můžete pomoci řešit jejich problémy. Pokud vám vadí telefonovat s cizím člověkem a potkat denně několik nových lidí na prohlídkách, tak se pro vás tato práce nehodí. Anglicky se takovému oboru říká „people business“ – pracujete s lidmi, nikoli s nemovitostmi.

Jinak jako další společnou vlastnost drtivé většiny úspěšných makléřů je pochopení toho, že pouze kvalitně odvedená práce mi přinese další obchody. Práce realitního makléře je především o schopnosti budovat dlouhodobé vztahy s klienty, nejde až tak o jednotlivé transakce – pokud tedy máte v plánu se tomuto oboru věnovat dlouhodobě.

Zcela jistě se některé osobnostní typy na tuto práci hodí více než jiné.

Chcete k nám na jedno školení zdarma?

Stavte se u nás v kanceláři a zúčastněte se jednoho školení pro začínající makléře zcela zdarma. Když vás to bude bavit, třeba si plácneme.

Jaké jsou začátky práce realitního makléře?

Toto se samozřejmě velmi liší kancelář od kanceláře. Mohu tedy popsat, jak to vypadá u nás v RE/MAX Horizont.

Když už zájemce o profesi makléře projde naším výběrovým řízením, jsme přesvědčeni, že máme správného člověka. A zbývá tedy jediné, naučit ho všemu, co bude ke své práci potřebovat. Základem všeho je tedy u nás v kanceláři vzdělávání. To probíhá na dvou úrovních: určité minimum, poskytované centrálou RE/MAX Česká republika a na to navazující interní vzdělávání v rámci naší kanceláře.

Školení od centrály má dohromady 10 dní, je povinné pro všechny makléře v síti a naučí makléře základy realitního práva, daňové minimum, marketing a pochopitelně obchodní základy, jak začít s realitním podnikáním. Těchto 10 školicích dní absolvuje makléře v průběhu cca. 2 měsíců a vše zakončí státní zkouškou, nutnou pro získání vázané živnosti.

My si ale myslíme, že minimum nikdy nikomu nestačilo k tomu, aby byl úspěšný. Proto na toto školení navazujeme u nás v kanceláři, kde se skupina nováčků (makléři do 1 roku v oboru) školí pravidelně každý týden. Do detailu rozebereme všechna možná témata, aby makléři prohloubili své znalosti a dovednosti a získali tak i větší sebedůvěru před klienty.

Nováčci zároveň mají možnost tzv. stínovat zkušené makléře na různých schůzkách, aby mohli odkoukat nejrůznější tipy a triky. A viděli vše, co se učili teoreticky, i v praxi.

V okamžiku, kdy makléř získá vázanou živnost, začne samozřejmě již pracovat a budovat svůj byznys. Především tedy budovat své portfolio klientů a nemovitostí. Díky tomu, že jsme v lokalitě Horních Počernic velmi známá kancelář a navíc pracujeme na naší online viditelnosti, se nám daří získávat nemovitosti do prodeje a pronájmu, které můžeme rozdělovat mezi náš makléřský tým.

V čem spočívá práce realitního makléře?

Práce makléře je velmi rozmanitá a vyžaduje dovednosti a znalosti z mnoha oborů: obchod, marketing, právo, finance, daně, stavebnictví a další. A navíc makléř musí být zdatný manažer, protože v průběhu transakce koordinuje práci mnoha dalších osob (fotograf, home staging, právník, finanční poradce, banka ad.) a samozřejmě obou stran obchodu.

Makléř z principu věci dává dohromady dvě strany obchodu: nabídku a poptávku, prodávající a kupující, pronajímatele a nájemce. Standardně začíná obchod na straně nabídky: makléř tedy má mandát od majitele nemovitosti prodat či pronajmout jeho nemovitost. Zjednodušeně řešeno je v případě prodeje třeba vyřešit následující kroky:

  • Správně nemovitost nacenit, zejména s využitím kvalitních cenových map
  • Správně nemovitost připravit na focení a prohlídky (home staging)
  • Kvalitně zpracovat nabídku pro marketing (foto, video, texty)
  • Nastavit ideální marketingové kanály pro danou nemovitost (realitní servery, plachty, tisk, FB a IG reklama, PPC reklama, webová prezentace ad.) a průběžně vyhodnocovat jejich účinnost
  • Komunikovat se zájemci o prohlídky a organizace prohlídek
  • Příprava rezervační smlouvy a komunikace se zájemci a majitelem nemovitosti
  • Podpis rezervační smlouvy
  • Příprava smluvní dokumentace a vyjednávání podmínek kupní smlouvy
  • Podpis smluvní dokumentace
  • Zajištění předání nemovitosti kupujícím
  • Převod energií a dalších dodavatelů služeb na kupující

Každý obchod je jiný a každý klient je unikátní. To dělá naši práci náročnou, ale zároveň krásnou a nikdy ne jednotvárnou. A každý si musí zvolit, jestli mu taková práce vyhovuje, či nikoli.

Jak dlouho trvá, než začnu vydělávat a kolik mě to bude na začátku stát?

Odpověď na tuto otázku je složitá, protože se jedná o extrémně individuální záležitost. Jsou makléři, kteří nikdy neprodají ani jednu nemovitost a z oboru odejdou. Toto se stává zejména v situaci, kdy nedostatečně proběhla komunikace před začátkem spolupráce a očekávání makléře byla jiná, než je skutečnost. Právě proto u nás v kanceláři úvodním informačním schůzkám věnujeme dostatek času.

Pokud bychom měli průměrovat, tak zhruba za 3-6 měsíce začne makléř vydělávat první peníze a na běžnou produkci se dostane za 1 až 2 roky.

Průměrný provizní obrat makléře v naší kanceláři za rok se pohybuje na úrovni 1,6 mil. Kč.

Pokud se podíváme na náklady, jsou v porovnání asi skoro s jakýmkoli jiným podnikáním minimální. Je třeba zaplatit vstupní školení na centrále, zajistit základní pracovní nástroje, základní sadu marketingových předmětů a pár dalších drobností. Pokud máte vlastní notebook, tak vaše náklady na rozjezd byznysu nepřesáhnou 30 tisíc.