Kolik je provize realitní kanceláře a makléřů? Kdo ji platí? Odpovídáme na nejčastější otázky
Provize je téměř vždy postavena na principu tzv. „success fee“, tedy klient platí pouze a jen v případě, že je transakce úspěšně dotažena. Pokud transakce neskončí úspěšným prodejem, končí realitní kancelář v mínusu, který často dosahuje až desítek tisíc korun.
Kdo platí provizi? Kupující nebo prodávající?
Kdo hradí služby kanceláře je zcela kardinální otázka. Při prodeji nemovitosti se setkávají dvě strany, prodávající a kupující. Obě strany spolu chtějí obchod uzavřít, ale mají zcela odlišná očekávání – zatímco kupující chce koupit levně, prodávající chce prodat za co nejvíc peněz. A je zřejmé, že makléř nemůže zastupovat dvě strany, jejichž zájmy jsou tak rozdílné.
Čí zájmy tedy makléř v transakci primárně hájí? Je to vlastně jednoduché a je to stejné jako u jakékoli jiné služby. Makléř hájí zájmy klienta, jenž ho platí. Z mé zkušenosti je to v 98 % případů prodávající. Jinými slovy, prodávající si najme služby realitního makléře, aby co nejlépe prodal jeho nemovitost. Co se skrývá za slovem „nejlépe“? Narovinu, nejčastěji je to právě požadavek na co nejvyšší dosaženou cenu. Občas se setkáváme i s dalšími hledisky, například rychlost transakce, ale v drtivé většině případů jde právě o peníze. Právě proto si makléř dává záležet na kvalitě zpracování nabídky, investuje peníze do přípravy nemovitosti na prodej, pořádá výběrová řízení mezi kupujícími, od nichž sbírá nabídky, které posléze prezentuje prodávajícímu. Je to jeho práce, za kterou je placen – ano, prodávajícím.
Nejčastější požadavky klientů:
- Prodat nemovitost za maximální cenu
- Prodat nemovitost rychle
Je tady, myslím, potřeba stále opakovat důležitou věc: makléř, který prodal za maximální možnou cenu, jíž byl v danou chvíli trh ochoten zaplatit, udělal svoji práci dobře. I když to občas někteří kupující klienti mohou vnímat jinak. Ostatně, už opakovaně se nám stalo, že kupující klient, který ve výběrovém řízení neuspěl, nemovitost nekoupil a projevil jistou míru nespokojenosti, se k nám po čase vrátil se zájmem jinou nemovitost prodat, protože se mu líbilo, co pro prodávající umíme udělat.
Chcete prodat nemovitost s námi?
Při prodeji zastupujeme zájmy prodávajícího a na svou provizi si bohatě vyděláme.
Kdy dochází k vyplacení provize realitní kanceláři?
Splatnost odměny je dána ve zprostředkovatelské smlouvě, uzavřené mezi RK a prodávajícím. Nejčastěji se setkáme s formulací, že je odměna vázána na provedení vkladu vlastnického práva do Katastru nemovitostí – tedy na okamžik, kdy se kupující stane majitelem nemovitosti. Můžeme se setkat i třeba s formulací, že je splatnost odměny vázána na podpis kupní smlouvy. Určitě bych ale klientům nedoporučil podepsat zprostředkovatelskou smlouvu, kde je odměna RK vázána na pouhé „zprostředkování příležitosti uzavřít kupní smlouvu“.
Kolik služby realitní kanceláře stojí? Jak je provize vysoká?
Nyní k výši a způsobu stanovení provize. Principiálně může být provize stanovena procentem z kupní ceny anebo fixní částkou. Za mě je první varianta lepší, protože je jasné, jakým způsobem se bude měnit provize, když se v průběhu jednání změní kupní cena.
Výše provize je velmi složité téma a není možné nastavit nějaký přesný ceník. Pokud bychom měli přesto přijít s nějakým číslem, pak můžeme říct, že v regionu Praha a Střední Čechy se provize pohybuje u prodeje mezi 3 a 6 % z kupní ceny. Každá transakce je jinak složitá, každý makléř pracuje jinak a investuje do zakázky různé peníze. Každopádně data jednoznačně ukazují, jak vysokou přidanou hodnotu může kvalitní makléř při prodeji mít.
Vyplatí se služby realitní kanceláře nebo samoprodej?
V roce 2021 přišel do naší kanceláře manželský pár, který měl v úmyslu prodat svůj dům v Horních Počernicích, který sestával z obchodního prostoru v přízemí, bytu v 2. podlaží a garáží. Při běžném nacenění pomocí cenových map a realizovaných prodejů v lokalitě jsme došli k ceně 13 – 14 mil. Kč, což se shodovalo s tím, co prodávající očekávali a byli připraveni podepsat zprostředkovatelskou smlouvu s touto cenou.
Makléřka, která má prodej na starosti, ale přišla s nápadem dům rozdělit na dvě jednotky (nebytová v přízemí a byt v 1. patře), přiřadit ke každé garáž a prodávat obě jednotky samostatně. Klientům jsme tak vydělali téměř o 4 mil. Kč víc.
Vím, že mnoho jiných makléřů na trhu by to neudělalo. Bylo to pro nás spousty práce navíc, ale my věříme, že právě toto je přidaná hodnota makléře a máme z takové transakce dvojnásobnou radost.
A ano, jsme asi o jeden procentní bod dražší než většina konkurence. Ale klienti na tom pořád bohatě vydělají.